Lekcja 42 - Past
Continuous
Dzisiaj poznamy kolejny angielski czas. Tym razem będzie to czas Past Continuous - czas dość podobny do poznanego już Present Continuous ale odnoszący się do czynności trwającej już określony czas w przeszłości. Nie jest to czas tak często używany jak poprzednio poznane czasy, niemniej jednak warto go znać m.in. ze względu na jego specyficzne połączenie z czasem Past Simple. Ale po kolei :-)
|
A tworzymy go bardzo prosto! :-)
ZDANIA TWIERDZĄCEOsoba (I, He, You, Kate itd...) + odmiana "to be" w 2 formie (was/were) + czasownik z końcówką ing (np. singing, playing) + reszta zdania
Na przykład:
Yesterday I was cleaning the carpet - wczoraj ja czyściłem dywan
Odmiana czasownika "to be" w 2 formie (czyli nieregularnej) wygląda następująco:
I was |
We were |
You were |
You were |
He was |
They were |
W przypadku czasu Past Continuous końcówkę będziemy dodawać do czasownika zarówno w zdaniu twierdzącym, przeczącym jak i pytającym ale istnieje parę dodatkowych reguł dotyczących tej końcówki, identycznych jak w przypadku czasu Present Continuous, przypomnijmy je sobie:
1. Jeżeli czasownik jest trzyliterowy i składa się ze spółgłoski, samogłoski i spółgłoski to wówczas przed dodaniem końcówki „ing” podwoimy ostatnią literkę. Na przykład:
Running – biegnie, biegną itd. (całe szczęście że w j. angielskim nie ma odmiany przez osoby!) (R – spółgłoska U – samogłoska N – spółgłoska)
Ale jeżeli wyraz jest trzyliterowy ale składa się ze spółgłosek i samogłosek ale w innej kolejności to wówczas nie będziemy podwajać ostatniej literki na przykład:
Eating – je, jemy, jedzą itd. :-) (E – samogłoska A – samogłoska, T – spółgłoska)
Powyższa zasada dotyczy także niektórych wyrazów czteroliterowych! Nie ma tutaj 100% reguły ale jeżeli czteroliterowy wyraz składa się z jednej samogłoski, która jest umiejscowiona na 2 albo 3 miejscu (czyli wyraz jest jednosylabowy!) to wówczas najczęściej ostatnią literkę podwoimy (ale tak jak pisałem wcześniej nie jest to regułą!) na przykład:
Swimming – pływa, pływają itd.
2. Jeżeli czasownik kończy się na literę „e” to wówczas tą literę… ciachamy :-) Innymi słowy trzeba ją usunąć przed dodaniem końcówki „ing” :-) Przykładowo:
albo
Skoro wiemy już jak się tworzy zdania twierdzące to przejdźmy do zdań przeczących.
ZDANIA PRZECZĄCE
Osoba (I, He, You, Kate itd...) + odmiana "to be" w 2 formie (was/were) + not (przeczenie) + czasownik z końcówką ing (np. singing, playing) + reszta zdania
Odmiana czasownika "to be" w 2 formie przeczącej wygląda następująco:
I was not (w skrócie "wasn't") |
We were not (w skrócie "weren't") |
You were not (w skrócie "weren't") |
You were not (w skrócie "weren't") |
He was not (w skrócie "wasn't") |
They were not (w skrócie "weren't") |
Na przykład:
I wasn't fighting with Robert - ja się nie biłem z Robertem
Fight - bić się, walczyć
ZDANIA PYTAJĄCE
Zdania pytające tworzymy korzystając z tzw. inwersji, czyli najpierw pojawia się was/were a potem osoba (podmiot):
Odmiana "to be" w 2 formie (was/were) + osoba (I, He, You, Kate itd...) + czasownik z końcówką ing (np. singing, playing) + reszta zdania + znak zapytania :-)
Na przykład:
Were you fighting with Robert? - czy ty biłeś się z Robertem?
A teraz dowiedzmy się najważniejszego - mianowicie kiedy będziemy używać czasu Past Continuous:
- przede wszystkim do wyrażenia czynności przeszłej wykonanej w ściśle określonej chwili (np. o godzinie 4 po południu, wczoraj rano). Często tę czynność wykonywaliśmy przez dłuższy okres czasu, a więc nie była to krótka "szybka" czynność jak np. stłuczenie szyby albo rozbicie wazy (w obu przypadkach te akcje nastąpiły szybko - szyba się stłukła niemalże od razu a nie tłukła się na przykład przez 20 minut). Muszą więc to być czynności, których wykonanie zabiera trochę więcej czasu na przykład:
Yesterday morning I was reading a book - Wczoraj rano czytałem książkę
(czytałem ją przez pewien okres czasu)
At 4 o'clock we were playing basketball - O czwartej graliśmy w koszykówkę
(graliśmy przez pewien okres czasu)
- do wyrażenia czynności przeszłej, która przerwała inne wydarzenie, które również odbywało się w przeszłości. Jest to dość częste i ważne zastosowanie czasu Past Continuous. W tej sytuacji mamy do czynienia ze zdaniem z dwoma czasami - Past Continuous i Past Simple, gdzie oba czasy się niejako ze sobą łączą w logiczną całość:-) Zobaczmy to na przykładzie:
I was baking a cake when Paul knocked at the door - piekłem ciasto, kiedy Paweł zapukał do drzwi ("I was baking a cake" - piekłem ciasto, dłuższa czynność więc używamy w takiej sytuacji czasu Past Continuous / "when" - kiedy (wskazuje nam, że coś się stało, że ta akcja pieczenia ciasta została przerwana) / "Paul knocked at the door" - krótsza czynność (nagła - Paweł zapukał do drzwi), która przerwała tę dłuższą dlatego tutaj stosujemy czas Past Simple.
Bake - piec
Knock - pukać
When - kiedy
Inny przykład:
A car crashed when I was having a shower - samochód się rozbił, kiedy brałem prysznic ("car crashed" - krótsza czynność (nagła), która przerwała tę dłuższą "I was having a shower").
Crash - rozbić się Shower -
prysznic
A car crashed - krótsza czynność - używamy czasu Past Simple (przypominamy: 2 forma czasownika (nieregularna) bądź końcówka "ed" dodana do czasownika)
I was having a shower - dłuższa czynność, którą przerwano - używamy czasu Past Continuous.
- i ostatnia możliwość - dwie czynności
trwały jednocześnie w tym samy momencie w przeszłości. Wówczas obydwie czynności
będą w czasie Past
Continuous:
I was singing a song while Kate was searching for her clothes - ja śpiewałem piosenkę, podczas gdy Kasia szukała swoich ubrań (obie czynności działy się w tym samym momencie w przeszłości).
Song - piosenka
While - podczas gdy
Search - szukać
Jak widać czas Past
Continuous jest prostym
czasem. Budowa tego czasu jest regularna i nie powinna sprawiać problemów. To co
może sprawiać problemy na początku to łączenie tego czasu z innymi czasami
(krótsza, nagła czynność przerwała dłuższą czynność albo dwie dłuższe czynności
trwały w tym samym czasie). Ale tak jak napisałem problemy mogą być tylko na
samym początku, ponieważ już po niedługim czasie, także i te łączenia powinny
być dla nas proste (po prostu wymagają trochę wprawy:-) )