Lekcja 19 – Present Continuous (Czas teraźniejszy)
Hej! W dniu dzisiejszym powrócimy do gramatyki i co więcej weźmiemy się za kolejny czas! Pierwszy czas – Future Simple czyli czas przyszły poznaliśmy już na lekcji 12. Dzisiaj weźmiemy się za drugi czas, który jak wskazuje nam tytuł lekcji będzie czasem teraźniejszym. Czas Present Continuous (bo o nim dziś będzie mowa) można przetłumaczyć jako czas teraźniejszy ciągły. Czasu tego będziemy używać kiedy mówimy o czynności, która dzieje się teraz, w tym momencie na przykład: |
Piotrek jedzie na rowerze (on to robi teraz!)
albo
Marta czyta książkę (właśnie w tym momencie to robi!)
Skoro już wiemy kiedy używamy czasu Present Continuous to przejdźmy do jego konstrukcji!
Przykładowe zdanie twierdzące w czasie Present Continuous:
She is reading a book – ona czyta książkę
Rozłóżmy teraz to zdanie na czynniki pierwsze :-)
She – osoba (dowolna – on, ona, Marek, My, Pociąg)
is – odmiana czasownika „to be”, w przypadku she będzie to „is”
reading – czasownik read z końcówką „ing”
a book – reszta zdania, w tym przypadku dopełnienie
Konstrukcja więc wygląda w następujący sposób:
OSOBA + ODMIANIA "TO BE" + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ "ING" + RESZTA ZDANIA
Sprawą, która wymaga głębszego wyjaśnienia jest dodatkowa końcówka „ing” dodana do czasownika. W przypadku czasu Present Continuous końcówkę tą będziemy dodawać do czasownika zarówno w zdaniu twierdzącym, przeczącym jak i pytającym ale istnieje parę dodatkowych reguł dotyczących tej końcówki, które postaram się teraz wyjaśnić:
1. Jeżeli czasownik jest trzyliterowy i składa się ze spółgłoski, samogłoski i spółgłoski to wówczas przed dodaniem końcówki „ing” podwoimy ostatnią literkę. Na przykład:
Running – biegnie, biegną itd. (całe szczęście że w j. angielskim nie ma odmiany przez osoby!) (R – spółgłoska U – samogłoska N – spółgłoska)
Ale jeżeli wyraz jest trzyliterowy ale składa się ze spółgłosek i samogłosek ale w innej kolejności to wówczas nie będziemy podwajać ostatniej literki na przykład:
Eating – je, jemy, jedzą itd. :-) (E – samogłoska A – samogłoska, T – spółgłoska)
Powyższa zasada dotyczy także niektórych wyrazów czteroliterowych! Nie ma tutaj 100% reguły ale jeżeli czteroliterowy wyraz składa się z jednej samogłoski, która jest umiejscowiona na 2 albo 3 miejscu (czyli wyraz jest jednosylabowy!) to wówczas najczęściej ostatnią literkę podwoimy (ale tak jak pisałem wcześniej nie jest to regułą!) na przykład:
Swimming – pływa, pływają itd.
2. Jeżeli czasownik kończy się na literę „e” to wówczas tą literę… ciachamy :-) Innymi słowy trzeba ją usunąć przed dodaniem końcówki „ing” :-) Przykładowo:
albo
Skoro znamy już zasady dotyczące końcówki „ing” i wiemy jak tworzyć zdania twierdzące to przejdźmy do konstrukcji zdań przeczących. Sprawa jest tutaj banalnie prosta po prostu musimy dać odmianę „to be” w formie przeczącej :-) Na podstawie naszego przykładu:
She isn’t reading a book – ona nie czyta książkę
Konstrukcja więc wygląda w następujący sposób:
OSOBA + ODMIANIA "TO BE" W FORMIE PRZECZĄCEJ + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ "ING" + RESZTA ZDANIA
Oczywiście zamiast isn’t możemy dać is not – nie ma różnicy! Natomiast Anglicy często stosują skróty z odmianą „to be”.
Zobaczmy teraz zdanie pytające. Tutaj będziemy korzystać z dobrze nam znanej inwersji:
Is she reading a book? – czy ona czyta książkę?
Konstrukcja więc wygląda w następujący sposób:
ODMIANIA "TO BE" + OSOBA + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ "ING" + RESZTA ZDANIA
Tak jak w każdym czasie także i w tym występują tzw. „określniki czasu” czyli zbiór zwrotów związanych z danym czasem:
Today – dzisiaj (ten wyraz nie zawsze musi sugerować że będziemy mieli związek z czasem Present Continuous)
Na koniec podajmy parę przykładowych zdań:
We are singing now – my teraz śpiewamy
Are you riding a motorbike at the moment? – Czy ty jeździsz na motocyklu w tym momencie?
Tomek is playing basketball – tomek gra w koszykówkę
Julie and Paul are kissing – Julia i Paweł całują się
My children aren’t playing chess now – moje dzieci nie grają teraz w szachy