Lekcja 25 – Czynności życia codziennego, should
W dniu dzisiejszym poznamy spora liczbę czasowników związanych z różnymi czynnościami, które robimy w ciągu dnia. Duża część z nich będzie związana ze sprzątaniem. No ale przecież od czasu do czasu też trzeba posprzątać :-) Poznamy także zwrot „should” czyli „powinieneś”. Aby nauka była jeszcze ciekawsza na początek przeczytamy poniższy tekst po angielsku a potem zobaczymy słówka, które w nim znajdziemy związane z różnymi czynnościami życia codziennego. Tekst jest napisany w czasie Present Simple także przy okazji powtórzymy sobie ten czas. Na samym dole lekcji znajdziemy także pełne tłumaczenie tekstu! No to zaczynamy! |
Hello! My name is Tomek! This is my typical Sunday. I wake up at half past seven. After that I go to the bathroom where I wash myself and I brush my teeth. Later I go to the kitchen and I prepare my breakfast. Next I eat my breakfast and I turn on the TV. I watch TV from eight o’clock till nine o’clock. After that I always begin cleaning. I clean windows and I dust the table. I also vacuum the carpet. I throw the garbage into the dustbin. I sometimes put some new flowers into my beautiful vase. I never iron because I don’t like it. After I finish my housework I often call my mother. I speak with her for about fifteen minutes. After that I switch on my computer or I meet with my friends. I sometimes listen to the radio or to my mp3 player when I drive my car. In the evening I often cook or bake. I rarely open my box of cigarettes but I sometimes smoke them. I go to my bed at ten o’clock. I sleep for 8 hours!
Poznaliśmy zatem historię z życia Tomka :-) Jak zatem zdążyliśmy zauważyć Tomek jest dość pracowitą sobą, zobaczmy zatem co takiego robi:
Dust – odkurzać kurze (np. ze stołu)
Zdaję sobie sprawę że część słówek w tekście może być niezrozumiała. Dużą część z nich poznamy na kolejnych lekcjach ale dzisiaj zwrócę uwagę na jeszcze trzy słówka:
No to czas na przetłumaczenie tekstu :-)
Cześć! Mam na imię Tomek! To jest moja typowa niedziela. Budzę się o wpół do ósmej. Potem idę do łazienki gdzie się myję oraz szczotkuję zęby. Później idę do kuchni i przygotowuję śniadanie. Następnie jem moje śniadanie i włączam telewizor. Oglądam telewizję od godziny ósmej do dziewiątej. Potem zawsze zaczynam sprzątanie. Czyszczę okna i odkurzam kurze ze stołu. Odkurzam także dywan. Wyrzucam śmieci do śmietnika. Czasem wkładam trochę nowych kwiatów do mojego pięknego wazonu. Nigdy nie prasuję ponieważ nie lubię tego. Po skończeniu prac domowych często dzwonię do swojej mamy. Rozmawiam z nią przez około 15 minut. Potem włączam komputer albo spotykam się z przyjaciółmi. Czasami słucham radia albo mojego odtwarzacza mp3 kiedy jeżdżę samochodem. Wieczorami gotuje albo piekę. Rzadko otwieram moją paczkę papierosów ale czasami je palę. Idę do łóżka o godzinie dziesiątej. Śpię osiem godzin!
Przejdźmy teraz gramatycznej części dzisiejszej lekcji :-)
W języku angielskim wyrażamy rady korzystając ze zwrotu
Na przykład:
You should go to bed – Powinieneś pójść do łóżka
Możemy także powiedzieć że nie powinniśmy czegoś robić w takim wypadku użyjemy zwrotu
Możemy ten wyraz napisać skrótowo. Warto zapamiętać ten skrót ponieważ jest często stosowany!
You shouldn’t watch TV from eight o’clock till nine o’clock – nie powinieneś oglądać telewizji od ósmej do dziewiątej
Zarówno should jak i shouldn’t są czasownikami modalnymi, nie dodajemy do nich żadnych końcówek.
Pytania tworzymy bardzo prosto – przez inwersję. Czyli zamieniamy kolejność – najpierw dajemy wyraz should a później dajemy podmiot (osobę) na przykład:
Should I open the window? – Czy powinienem otworzyć okno?