Lekcja 40 – opis obrazka, porównanie, lokalizacja
Opis obrazka jest jednym z najważniejszych zadań maturalnych podczas ustnej matury z j. angielskiego . Co za tym idzie każdy maturzysta powinien mieć to zadanie opanowane do perfekcji. Jeżeli maturę mamy już dawno za sobą (albo przed sobą:-) ) to lekcja dot. opisu obrazka również nam się przyda ponieważ nauczymy się dzięki niej zwrotów związanych z porównywaniem. Łatwiej będzie nam również określić lokalizację przedmiotów na przykład podczas rozmowy telefonicznej. Opisywanie obrazka jest także dobrym ćwiczeniem na przyswajanie słownictwa. |
Co więcej opis obrazka jest także jednym z zadań, które stawiają przed nami egzaminy językowe (np FCE).
Na sam początek parę podstawowych słówek:
Podczas opisywania obrazka, musimy pamiętać o poniższym podstawowym zwrocie:
Uwaga, zwrot „on the picture” i „at the picture” jest błędem. Musimy użyć “in the picture” jeżeli chcemy opisać coś co znajduje się na obrazku. „On the picture” możemy użyć jak coś się znajduje nie bezpośrednio na obrazku, tzn nie jest częścią obrazka ale jest częścią otoczenia, na przykład mucha może być „on the picture” :-) Zwrot „at the picture” używamy gdy chcemy komuś powiedzieć aby zobaczył dany obrazek np.:
Look at this beautiful painting – spójrz na ten piękny obraz
Ewentualnie zamiast zwrotu “In the picture” możemy powiedzieć:
This picture shows – ten obrazek przedstawia
Każdy obraz, ilustracja czy zdjęcie składa się z pewnych części, na przykład rogów, prawej i lewej części, środka, tła i pierwszego planu. Poniższy obrazek pokazuje, w którym miejscu co się znajduje:
On the right – z prawej strony
Centre – środek (w wersji amerykańskiej pisze się Center - wymowa jest identyczna)
Background – tło (najczęściej używamy, kiedy opisujemy coś co znajduje się w tle obrazka, z tyłu)
Foreground – pierwszy plan (najczęściej używamy, kiedy opisujemy coś co znajduje się na pierwszym planie obrazka)
Oprócz tego znamy już słówka związane z położeniem (lekcja 15). Na szybko sobie je teraz przypomnimy:
Ok przećwiczmy sobie teraz poznane słownictwo w praktyce na podstawie poniższego obrazka (wykorzystamy zdjęcie Asi, mam nadzieję że się nie obrazi:-) Jakby co to nie ja wrzucałem tutaj jej zdjęcie:-) ):
Opisywanie obrazka zaczniemy od zwrotu:
In this picture I can see – na tym obrazku widzę
I zaczynamy ogólny opis obrazka (najczęściej jedno zdaniowy). Jeżeli będziemy opisywać jakąś czynność to korzystamy z czasu Present Continuous:
In this picture I can see a young woman, who is standing next to furniture –
na tym obrazku widzę młodą kobietę, która stoi obok mebli
To jest ogólny opis, po tym opisie przechodzimy do szczegółowego opisu obrazka. Wykorzystujemy w tym celu zarówno słówka związane z położeniem jak i te związane z lokalizacją (czyli część obrazka). Przykładowe zdania:
In the left upper corner I can see a painting – w lewym, górnym rogu widzę obraz
There is a table in the background – z tyłu widzę stół
On the left I can see a vase with flowers – z lewej strony widzę wazon z kwiatkami (trochę uschnięte...:-) )
Oczywiście nie musimy cały czas dodawać słówek związanych z lokalizacją i z położeniem! Na przykład są niepotrzebne w poniższym zdaniu:
The woman in the picture is holding a hat – kobieta na obrazku trzyma kapelusz
W tym zdaniu nie ma już sensu mówić że ten kapelusz znajduje się w prawym, dolnym rogu. Możemy to pominąć.
Mała uwaga dla maturzystów oraz osób zdających różne egzaminy. Silny poziom stresu może nam przeszkodzić w płynnym mówieniu po angielsku a co za tym idzie warto sobie przygotować parę zdań, które będziemy mogli powiedzieć w momencie jak się „zaplączemy” na przykład:
This picture was taken inside – to zdjęcie zrobiono wewnątrz
This picture was taken outside – to zdjęcie zrobiono na zewnątrz
Możemy też opisać pogodę, ubrania (często zdjęcia przedstawiają osoby). Możemy też opisać jak te osoby się według nas czują np:
They seem happy – oni wydają się szczęśliwi
Obrazki możemy także porównywać. Jest to bardzo często ćwiczenie na maturze oraz podczas egzaminów językowych. Takie ćwiczenie może się również znaleźć na egzaminie gimnazjalnym.
Porównując obrazki skorzystajmy z poniższych zwrotów:
On the other hand – z drugiej strony
Both pictures show – oba obrazki przedstawiają
In the first picture..., in the second picture... – na pierwszym obrazku..., na drugim obrazku...
Porównajmy sobie dla przykładu poniższe dwa obrazki (tak wiem że dałem banalny przykład:-) ):
Możemy ułożyć następujące zdania:
The first picture shows a green apple, while in the second picture there is a red apple – pierwszy obrazek przedstawia zielone jabłko, podczas gdy na drugim obrazku jest czerwone jabłko
The apple in the first picture is small, on the other hand the apple in the second picture is big – jabłko na pierwszym obrazku jest małe, z drugiej strony jabłko na drugim obrazku jest duże
Both pictures show apples – oba obrazki przedstawiają jabłka
O czym jeszcze musimy pamiętać podczas opisywania obrazków? Starajmy się je opisywać dokładnie, używajmy jak najbardziej wyszukanego słownictwa jakie znamy, opisujmy emocje jakie kojarzą się nam z obrazkami, a także emocje jakie towarzyszą osobom znajdującym się na obrazku.